Permanent Exhibition


상설전은 컬렉션 미술관인 구하우스의 소장품으로 이루어진 전시로, ‘집 같은 미술관’을 컨셉으로 미술과 디자인 작품들을 편안하게 감상할 수 있습니다. 세계적인 작가의 회화, 조각, 사진, 설치, 영상 등 다양한 장르의 컨템포러리 작품과 더불어 가구와 조명, 거울 등 디자인 작품들이 일상 생활 공간 같은 전시장에서 어우러져 펼쳐집니다.

임충섭, 말-지붕 (Horse-Roof), 2005, Mixed media, 202 × 270 × 22cm

작가는 충북 진천에서 태어나 1960-70년대 한국의 산업화 과정을 경험하고, 미국으로 이주하여 생활하며, 한국과 미국, 목가적인 농촌과 급속도로 변화하는 메트로폴리탄의 이질적 문화를 경험하였다. 이러한 인생 여정을 담고 있는 자연과 도시 문명의 접점이나 한국과 미국의 이질적인 문화의 경계는 이후 작업의 주요 주제가 된다. 기존의 관습적 시각과 태도에서 벗어나 다양한 일상적 사물을 아상블라주 하여 이색적이고 유기적인 형태와 구조를 만들었다. 또한, 순우리말이나 방언으로 제목을 붙여 시적인 감성을 보여주기도 한다.

<말-지붕>이라는 제목의 이 작품은 말처럼 휘달려가는 세월의 속도를 표현한 것으로, 뉴욕 센트럴파크에서 마차를 끄는 말의 다리와 발굽, 한옥 기와지붕의 선을 접목하였다. 다양한 재료를 혼합 사용하여 특유의 서정성을 드러내고 있다.

Lim states that “the surface of my works are visual satires placed in between urban civilization and nature in contemporary times.” The aforementioned “nature” refers to his hometown of Jincheon, where he spent his childhood, while the “city” is New York, where he continues to realize his aspirations as an artist. In this sense, his works emanate from the canvas as a mixture of nostalgia, childhood memories, and lived experiences in New York.

From the 1970s, when he started to live in New York, and through the 1980s, Choong Sup Lim produced minimal drawings on Korean paper, assemblages of found objects, irregular canvas works, and installations that utilized walls and floors. In the 1990s and 2000s, he would begin to utilize objects more actively—to him, found objects are objects “that house traces of the modern person’s subconscious.” Memories within such objects that enclose not only the artist’s self but time itself is another element that inspires him. Indeed, he has deeply contemplated the meaning and potentiality inherent to mediums by freely experimenting with countless different materials. From 2010 through the present, Choong Sup Lim has continued to expand the breadth of his work by presenting complex installations that reflect a Korean sensibility.

Choong Sup Lim gives sculptural form to the memory and sentiment of nostalgia and longing.

Source: Gallery Hyundai

In this work, titled <Horse-Roof>, Lim mixes the speed of shifting time, the shapes of the legs and hooves of a horse pulling a carriage in New York's Central Park, and the lines of the tiled roof of a Hanok (traditional Korean house) using various materials.



임충섭 Choong Sup Lim (1941~, 한국/Korea)


한국 설치미술의 선구자로 꼽히는 작가는 1973년 뉴욕으로 건너간 이후 50여년 넘게 서구적 형식과 한국적 정서가 조화를 이루는 독창적인 작품을 선보이며 활발히 활동하고 있다.


Lim pursues multidisciplinary experimentation across the mediums of painting, drawing, sculpture, installation, and video to establish his formal language.

Born in 1941 in Jincheon, Chungcheongbuk-do, where he also spent his childhood, Choong Sup Lim graduated from Seoul National University College of Fine Arts in 1964. Since moving to New York in 1973, he has continued to live and work there while experimenting with semi-abstract or materiality-centered paintings and installations.