Permanent Exhibition


상설전은 컬렉션 미술관인 구하우스의 소장품으로 이루어진 전시로, ‘집 같은 미술관’을 컨셉으로 미술과 디자인 작품들을 편안하게 감상할 수 있습니다. 세계적인 작가의 회화, 조각, 사진, 설치, 영상 등 다양한 장르의 컨템포러리 작품과 더불어 가구와 조명, 거울 등 디자인 작품들이 일상 생활 공간 같은 전시장에서 어우러져 펼쳐집니다.

André Sornay, Armoire (Closet), 1950, 

Six sliding doors in black and white lacquered wood, solid mahogany structure, metal base, 200 × 105 × 60 cm

마호가니 프레임에 너트가 노출되어 있는 모습은 소르네가 특허를 낸 띠게떼(tigette) 기법이 사용되었음을 보여준다. 이 기술은 전통적인 프레임을 사용하면서도 복잡한 조립 대신 나사를 수용하는 삽입물을 장착한 후, 몇 개의 나사로 조립을 완성하는 방식이다. 간결한 선과 비율, 색상의 독창적인 디자인은 간단한 조립으로 양산이 가능한 것으로, 오늘날 우리에게 익숙한 셀프 조립 가구의 선례를 보여준다.

The exposed nuts on the mahogany frame indicate the use of Sornay's patented tigette technique. This method involves mounting inserts that accommodate screws into a traditional frame, completing the assembly with just a few screws instead of complex construction. The innovative design, characterized by simple lines, proportions, and colors, allows for mass production with easy assembly, setting a precedent for the self-assembly furniture we are familiar with today.



앙드레 소르네 André Sornay (1902~2000, 프랑스/France)


1920년대부터 가업인 가구 사업을 물려받아 활동한 디자이너이다. 기존의 주문 제작 방식이 아닌, 대량 생산을 위해 특허 기술 ‘띠게떼 소르네(tigette Sornay)’를 도입하였다.


He is a designer who took over the family furniture business in the 1920s. Instead of the traditional custom-made approach, he introduced the patented technology 'tigette Sornay' for mass production.