Permanent Exhibition


상설전은 컬렉션 미술관인 구하우스의 소장품으로 이루어진 전시로, ‘집 같은 미술관’을 컨셉으로 미술과 디자인 작품들을 편안하게 감상할 수 있습니다. 세계적인 작가의 회화, 조각, 사진, 설치, 영상 등 다양한 장르의 컨템포러리 작품과 더불어 가구와 조명, 거울 등 디자인 작품들이 일상 생활 공간 같은 전시장에서 어우러져 펼쳐집니다.

Arman Fernandez, Cello Armchair, 1993, Bronze, 65 × 50 × 85H cm

아르망 페르난데스는 다다이즘의 영향을 받아 쓰레기를 쌓아 만든 파격적인 조각품을 만들었다. 그가 푸벨(poubelles, 쓰레기통)이라 부른 유리 상자에 진열된 쓰레기들을 무작위로 전시하거나, 장난감 자동차에서 수도꼭지까지 동일한 물체의 여러 번 반복된 집합체인 “축적”을 소개했다.

그는 종종 파괴를 창조의 전략으로 채택했다. 청동상이나 악기와 같은 물건들을 자르거나 부수고 혹은 불에 태웠다. 또한, 그 조각들을 캔버스 위에 올려놓고 플렉시글라스로 감싸거나 혼자서 선보였으며, 누보 레알리즘의 일원으로 팝아트의 등장에 대응하기도 하였다.

<Cello Armchair>는 1993년에 제작된 모델로 첼로 몸체 모양의 청동 의자이다. 두 개의 팔과 4개의 다리는 첼로의 머리 부분을 닮았으며, 고색(古色), 즉, 파티나(patina) 컬러가 특징적이다. 왼쪽 앞다리에는 ‘Arman(아르망)’이라는 서명과 번호가 새겨져 있다.

Arman Fernandez was influenced by Dadaism and created radical sculptures from piles of garbage. He randomly displayed garbage collected in glass boxes he called "poubelles" (trash cans), or introduced accumulations, repeated assemblies of identical objects such as toy cars to water taps.

He often adopted destruction as a strategy of creation, cutting or smashing objects like bronze statues or musical instruments, even burning them. These sculptures were sometimes placed on canvases, wrapped in plexiglass, or exhibited alone, responding to the emergence of Pop Art as part of the Nouveau Réalisme movement.

The <Cello Armchair> model, created in 1993, is shaped like a cello body in bronze. Its two arms and four legs resemble the head of a cello, characterized by its distinctive antique patina color. The signature "Arman" and a number are engraved on the front left leg.




아르망 페르난데스 Arman Fernandez (1928~2005, 프랑스/France)


아르망 페르난데스는 조각가, 화가, 판화 제작자 등 여러 분야에서 활동하였으며, 작품을 통해 소비, 낭비, 대량 생산을 비판하기도 하였다. 그의 대표작에는 60대의 자동차를 쌓고 시멘트에 빠트려 제작한 초현실적인 작품 ‘Long-Term Parking (1982)’이 있다.


Arman Fernandez was a sculptor, painter, and printmaker who engaged in various fields, often critiquing consumption, waste, and mass production through his artworks. One of his notable pieces is 'Long-Term Parking (1982),' a surrealistic work created by stacking dozens of 1960s cars and embedding them in concrete.